Shop in eur and view this page in english, go to https://discsport.eu

Frågor & Svar

Här finns svaren på de vanligaste frågorna vi får. Finns inte din fråga med går det bra att skicka ett mejl till oss.

Sortiment
❒ Önskemål om disc-/tryckfärg med mera
❒ När får ni in...?

Beställning
❒ Jag har ångrat mig och vill makulera min order!
❒ Jag vill lägga till/ta bort artiklar på min order!
❒ Jag vill ändra adress på min order!
❒ Jag la en till beställning, kan den skickas med min tidigare (samfrakt)?

Betalning
❒ Vilka betalningsalternativ har ni?
❒ Varför ser jag inte faktura som betalningsalternativ?
❒ När kommer fakturan från Svea?

Leveranser
❒ Vilka leveransalt finns och vad kostar frakten?
❒ När får jag mitt paket?
❒ Hur följer jag mitt paket?
❒ Kan jag byta paketutlämningsställe?
❒ Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?

Rabatter
❒ Hur funkar klubbrabatt?
❒ Varför får jag ingen klubbrabatt?
❒ Var anger jag min rabattkod?

Returer & Reklamationer
❒ Jag vill returnera varor!
❒ Jag vill göra en reklamation!

Sortiment

❒ Frågor om disc- eller tryckfärg med mera

Har du önskemål om disc-/tryckfärger kan du skriva ett kundmeddelande när du lägger din order. Detta gör du i checkouten under övrigt: "Skriv ett meddelande till discsport!". Om din förfrågan innebär extra manuell hantering, tex att vi ska kolla efter platta discar, räkna med att det kan bli en dags fördröjning då vi hanterar dessa ordrar efter alla som inte kräver extra manuell hantering.

Tänk också på att om du istället mejlar oss önskemål efter att du lagt din beställning är det inte säkert att det läses innan din order packas! Detta då orderplock ofta går snabbare än kundservice.

Så mejla oss gärna innan du lägger en beställning om det är ngt du vill att vi ska svara på / kolla upp.

❒ När får ni in...?

Ofta har vi endast preliminära leveransdatum att utgå ifrån. Och i de fall tillverkaren har slut på en artikel är det svårt för oss att veta när vi kan tänkas ha den i lager igen.

Därför är vårt bästa tips: Gå till artikeln du är intresserad av, klicka på "Bevaka artikel" och fyll i din epost samt eventuella önskemål. Då får du besked så fort restock sker!

Covid & USA:
Tyvärr vet vi i dagsläget inte vilka discar vi kommer få in och när från amerikanska märken. Detta beror på att produktionen av discar gått ner kraftigt på grund av pandemin och lock-downs. Samtidigt har efterfrågan ökat enormt runt discgolf från 2020 och framåt. Detta har resulterat i att varken producenter eller leverantörer hinner med.

Beställning

❒ Jag har ångrat mig och vill makulera min order!

Du kan du ändra din order om den inte expedieras eller är skickad. Detta gör du under "Mina beställningar" (krävs att du har ett konto hos oss).

1. Gå till Mina beställningar och sök fram ordern.
2. Klicka på knapp "Avbryt order" till höger.

OBS! Det går inte att avbryta en order som expedieras eller är skickad.

❒ Jag vill ändra i min order!

Du kan du ändra din order om den inte expedieras eller är skickad. Detta gör du under "Mina beställningar" (krävs att du har ett konto hos oss).

1. Gå till Mina beställningar och sök fram ordern.
2. Klicka på länk "Uppdatera order" för att öppna ett nytt mejlfönster.
3. Fyll in önskade ändringar.

Tänk på att det kan ta ca 1 dag extra innan ordern kan skickas. Om det du vill lägga till alt byta till ej finns i lager kontaktar vi dig via mejl. Detta kan då ta ytterliggare en dag extra.

❒ Jag vill ändra adress på min order!

Om du har handlat med konto kan du ändra adress så länge din order inte expedieras eller är skickad.

Detta gör du under Mina Kunduppgifter

Du behöver inte mejla oss då vi alltid tar leverans-adress från din profil.

❒ Jag la en till beställning, kan den skickas med min tidigare (samfrakt)?

Ja, det är möjligt om du mejlar oss direkt och om vi inte hunnit påbörja expediering av någon av dina ordrar.

OBS! Mejlet måste ha ordet "Samfrakt" i subject / rubrik för att vi ska kunna se det innan packning påbörjas. Klicka här för att få upp ett mejlfönster.

Eventuell extra betald frakt laddas på ditt konto automatiskt. Den kan alltså inte återbetalas.

Notera också att bara ordrar på samma konto kan samfraktas.

Betalning

❒ Vilka betalningsalternativ har ni?

Vi använder oss av Svea Checkout. Det finns en rad olika betalningsalternativ:
Kort, Swish, Banköverföring, Faktura, Delbetalning, Konto.

Vilka av dessa som visas beror bland annat på om du handlat förut och om du anger personnr eller inte.

❒ Varför ser jag inte faktura som betalningsalternativ?

Om du angett ditt personnr och faktura ändå inte finns med som betalningsalternativ har en kreditkontroll nekat detta betalsätt. Vill du mer om varför går det bra att kontakta Svea kundtjänst: 08 – 51 49 31 13, swp@svea.com.

❒ När kommer fakturan från Svea

Faktura skickas från Svea med epost. (ca 1 dag efter att beställning skickats från oss). Fakturan finns då också på mypages.svea.com.

Leveranser

❒ Vad kostar frakten?

Fraktpris baseras på orderns vikt. Se aktuella priser.

❒ Vilken leveranstid är det?

Aktuella leveranstider.

❒ Var är mitt paket?

Kolli-Nr / Sändnings-Id för att spåra ditt paket får du i bekräftelsemejlet från oss när ordern är packad. Du kan också hitta det under Mina beställningar.

Spåra
Schenker: skicka.dbschenker.com
Postnord: postnord.se
UPS: ups.com

❒ Kan jag välja/byta utlämningsställe?

Ja, om du väljer Schenker ombud! Kom ihåg att göra ändringen innan du slutför beställningen. Du kan göra det i kundvagn eller checkout.

Efter att du har genomfört din beställning går det tyvärr inte att byta utlämningsställe.

❒ Vad händer om mitt paket inte hämtas ut?

Paket och varubrev har en viss liggtid hos ombud, vanligtvis 2 veckor. Därefter skickas de i retur pga "outlöst paket".

När returen tagits emot av oss gör vi en återbetalning.

Vi återbetalar Orderbelopp - utlägg (frakt & hantering). Upp till 20kg har vi fasta priser:

99 kr upp till 500 g.
149 kr upp till 10 kg.
199 kr upp till 20 kg.

Tyngre paket debiteras enl frakkostnad tur och retur.

Observera att fraktfritt inte gäller för outlösta paket.

Rabatter

❒ Hur funkar klubbrabatt?

Är din klubb ansluten till vår klubbrabatt har du möjlighet att få disc-rabatt varje gång du handlar. Rabatten är 5-15kr/disc! Se anslutna klubbar

❒ Varför får jag ingen klubbrabatt?

Tänk på att det är klubben, inte vi, som hanterar din klubbrabatt. På sidan Rabatter & Poäng kan du se status för din klubbrabatt. Här finns också kontaktuppgifter till klubbansvarig för rabatten.

Vanliga orsaker till att rabatten inte funkar är att eposten klubben reggat inte stämmer överrens med den du har på ditt discsport-konto eller att giltigt-datum gått ut. Dubbelkolla också att du inte missat att ange klubb under Mina kunduppgifter.

❒ Var anger jag min rabattkod?

I checkout under "Övrigt".

Returer & Reklamationer

❒ Jag vill returnera en vara!

Returer ska vara oanvända, hela och rena och i oskadad originalförpackning om sådan finns. För golfdiscar gäller då såklart att de ska vara okastade. Returer kan bara godkännas mot uppvisande av kvitto. Eventuell returfrakt återbetalas ej.

Kontakta oss (lägg till ditt ordernr i ämnesraden) alltid per mail innan du skickar tillbaka ngt till oss så att vi kan registrera din retur.

Köpa frakt via oss Vi kan mejla en fraktsedel för dig att skriva ut. Kostnaden kommer då att dras av när din retur återbetalas.
59 kr upp till 3 kg
99 kr upp till 10 kg

Egen Fraktsedel Du står för fraktkostnaden själv. Besök ditt lokala postombud eller ta kontakt med valfri transportör. OBS! Använd en frakttjänst som erbjuder utkörning till vår returadress. Vi kommer inte att hämta ut försändelser som levereras till ombud.

Returadress
Svensk Discsport
Skeberga 200
747 94 Alunda

Packa din retur Använd gärna discsport-emballaget som varan levererades med. Lägg med kopia på kvitto/faktura (saknas detta, uppge namn och ordernr).

Återbetalning När returen registrerats hos oss görs en återbetalning. Den görs på samma sätt som vi fått inbetalning. Alternativt kan ni få summan tillgodo. Vi laddar då ert konto på discsport med summan.

OBS! Svea Faktura: Betala alltid din faktura innan betaldatum gått ut om vår retur-hantering inte är klar. Vi gör då en återbetalning i efterhand. I annat fall riskeras påminnelse- och inkasso-avgifter.

OBS! Vi gör inga byten av produkter. Ångrar du en produkt och vill ha något annat behöver du returnera denna enligt ovan och sedan lägga en ny beställning på önskad produkt.

❒ Jag vill göra en reklamation!

Kontakta oss så fort du upptäckt felet (lägg till ditt ordernr i ämnesraden). Vi behöver få in en bild som tydligt visar vad som är fel. Vi hanterar varje reklamation individuellt och återkommer till dig så fort vi har gjort en bedömning. Spara din följesedel/kvitto tills reklamationen är klar. Vid godkänd reklamation står vi givetvis för frakt, returfrakt och omkostnader kring varan du har reklamerat.

Gällande discar:
Reklamera discen om den har synliga fel, tex repor, hack, fel form eller ojämn finish eller om trycket är dåligt eller fel. Vi kan inte godkänna reklamationer baserat på provkastning där man tex är missnöjd med discens flygenskaper eller tycker att stabiliteten inte överrenstämmer med disctillverkarnas siffror eller vad man förväntat sig.

Innan du returnerar en reklamation behöver den godkännas och registreras av oss.

Om reklamationen godkänns skickas en fraktetikett för returen till dig. OBS! Om du vill skicka på annat sätt måste du kontakta oss först och stämma av fraktkostnaden.

Återbetalning sker efter att vi mottagit returen. Den görs på samma sätt som vi fått inbetalning. Alternativt kan ni få summan tillgodo. Vi laddar då ert konto på discsport med summan.

OBS! Svea Faktura: Betala alltid din faktura innan betaldatum gått ut om vår retur-hantering inte är klar. Vi gör då en återbetalning i efterhand. I annat fall riskeras påminnelse- och inkasso-avgifter.

Calle Ulvinen visar prov på fin bounce-teknik.