Frågor & Svar | Discsport - Allt för Discgolf och Frisbee!
Shop in eur and view this page in english, go to discsport.com

Nyheter

Påfyllt

Kampanjer

39 733 discar i lager just nu

Frågor & Svar

Här finns svaren på de vanligaste frågorna vi får. Finns inte din fråga med går det bra att skicka ett mejl till oss.

1. Sortiment
2. Betalningar
3. Rabatter
4. Beställningar
5. Leveranser
6. Returer & Reklamationer

1. Sortiment

❒ Önskemål om disc-/tryckfärg med mera
❒ Hjälp! Vilken disc ska jag välja?
❒ Vilken disc/tryck-färg kommer jag att få?
❒ När får ni in...?

❒ Frågor om disc- eller tryckfärg med mera

Har du önskemål om disc-/tryckfärger kan du skriva ett kundmeddelande när du lägger din order. Detta gör du i checkouten under övrigt: "Skriv ett meddelande till discsport!". Om din förfrågan innebär extra manuell hantering, tex att vi ska kolla efter platta discar, räkna med att det kan bli en dags fördröjning då vi hanterar dessa ordrar efter alla som inte kräver extra manuell hantering.

Tänk också på att om du istället mejlar oss önskemål efter att du lagt din beställning är det inte säkert att det läses innan din order packas! Detta då orderplock ofta går snabbare än kundservice.

Så mejla oss gärna innan du lägger en beställning om det är ngt du vill att vi ska svara på / kolla upp.

❒ Hjälp! Vilken disc ska jag välja?

Ja, det är lite av en djungel av discar. Många att välja på. Som nybörjare kan man trösta sig med att många är snarlika. En bra start är att bestämma sig för hur många discar man vill köpa. Och vilken/vilka av de 4 typerna: putter, midrange, fairway driver & distance driver. I vår shop kan du sen välja utifrån nivå: E för Easy, N för Netral och A för Advanced. Börja med E-discar om du är oerfaren. För putters går N-discar också bra. Läs mer i vår guide "Hjälp välja disc".

❒ Vilken disc/tryck-färg kommer jag att få?

Oftas är artikelbilden bara en exempel-bild. Färgplupparna och färgnamnen vid antal-knapp och vikt talar istället om vilka färger som finns att välja på i shopen. Ibland specar vi även tryckfärg och den anges då inom parantes. Läs mer om färger här.

❒ När får ni in...?

Ofta har vi endast preliminära leveransdatum att utgå ifrån. Och i de fall tillverkaren har slut på en artikel är det svårt för oss att veta när vi kan tänkas ha den i lager igen.

Därför är vårt bästa tips: Gå till artikeln du är intresserad av, klicka på "Bevaka artikel" och fyll i din epost samt eventuella önskemål. Då får du besked så fort restock sker!

2. Betalning

❒ Vilka betalningsalternativ har ni?
❒ Varför ser jag inte faktura som betalningsalternativ?
❒ När kommer fakturan från Svea?
❒ Betala till vår Swish

❒ Vilka betalningsalternativ har ni?

Vi använder oss av Svea Checkout. Det finns en rad olika betalningsalternativ:
Kort, Swish, Banköverföring, Faktura, Delbetalning, Konto.

Vilka av dessa som visas beror bland annat på om du handlat förut och om du anger personnr eller inte.

❒ Varför ser jag inte faktura som betalningsalternativ?

Om du angett ditt personnr och faktura ändå inte finns med som betalningsalternativ har en kreditkontroll nekat detta betalsätt. Vill du mer om varför går det bra att kontakta Svea kundtjänst: 08 – 51 49 31 13, swp@svea.com.

❒ När kommer fakturan från Svea

Faktura skickas från Svea med epost. (ca 1 dag efter att beställning skickats från oss). Fakturan finns då också på mypages.svea.com.

❒ Betala manuellt till Swish

Vid ordertillägg går det bra att betala det extra beloppet med swish.

Swish-nr 123 396 88 23.

Uppge ordernr på betalning och skicka en skärmdump till oss (info@discsport.se) för snabbare hantering.

3. Rabatter

❒ Hur funkar klubbrabatt?
❒ Varför får jag ingen klubbrabatt?
❒ Hur fungerar bonuspoängen?
❒ Varför syns ingen rabatt när jag nyttjar bonuskupongen?
❒ Var anger jag min rabattkod? (presentkort)
❒ Vad händer om jag inte nyttjar hela presentkortet?
❒ Har ni prisgaranti?

❒ Hur funkar klubbrabatt?

Är din klubb ansluten till vår klubbrabatt har du möjlighet att få disc-rabatt varje gång du handlar. Rabatten är 5-15kr/disc! Se anslutna klubbar

❒ Varför får jag ingen klubbrabatt?

Tänk på att det är klubben, inte vi, som hanterar din klubbrabatt. På sidan Rabatter & Poäng kan du se status för din klubbrabatt. Här finns också kontaktuppgifter till klubbansvarig för rabatten.

Vanliga orsaker till att rabatten inte funkar är att eposten klubben reggat inte stämmer överrens med den du har på ditt discsport-konto eller att giltigt-datum gått ut. Dubbelkolla också att du inte missat att ange klubb under Mina kunduppgifter.

❒ Hur fungerar bonuspoängen?

1 krona = 1 poäng.

När du skapat ett konto hos oss får du bonuspoäng på allt du handlar i webshopen.

För dina poäng kan du ladda ner rabattkuponger på 5-25% att använda direkt (dessa finns på Mina Sidor under Rabatter & Poäng).

❒ Varför syns ingen rabatt när jag nyttjar bonuskupongen?

Tänk på att kupongen inte kan kombineras med reaartiklar eller andra rabattkoder. Så om du tex bara har nedsatta varor i kundvagn dras ingen kupongrabatt.

❒ Var anger jag min rabattkod (presentkort)?

I checkout under "Övrigt".

❒ Vad händer om jag inte nyttjar hela presentkortet?

Om du inte nyttjar hela presentkortsbeloppet skapas en ny kod med restbeloppet. Den nya koden får du i ditt bekräfteslemejl.

OBS! Svea som hanterar våra betalningar har inget betalsätt för att ta emot ordrar under 0 kr. Då kan du istället gå till vår gamla kassa genom att välja "Betala kontant" (länk under Sveas betalsätt).

❒ Har ni prisgaranti?

Vi erbjuder prisgaranti gentemot oss själva, ej mot konkurrenter. Om du köper en vara hos oss som senare sänks i pris inom öppet-köp-perioden (normalt 30 dgr), så erbjuder vi dig det aktuella lägre priset.

Prisgaranti gäller dock inte om prissänkningen är känd vid köptillfället vilket den anses vara vid större återkommande kampanjer såsom Black Friday eller om vi postat om det på sociala medier eller på vår kampanjsida https://discsport.se/campaigns.

4. Beställning

❒ Jag har ångrat mig och vill makulera min order!
❒ Jag vill lägga till/ta bort artiklar på min order!
❒ Jag vill ändra adress på min order!
❒ Kan mina ordrar samfraktas?
❒ Kan min order pausas?

❒ Jag har ångrat mig och vill makulera min order!

Du kan avbryta din order om den inte expedieras eller är skickad. Detta gör du under "Mina beställningar" (krävs att du har ett konto hos oss).

1. Gå till Mina beställningar och sök fram ordern.
2. Klicka på knapp "Avbryt order" till höger.

OBS! Det går inte att avbryta en order som expedieras eller är skickad.

❒ Jag vill ändra i min order!

Du kan ändra i din order om den inte expedieras eller är skickad. Detta gör du under "Mina beställningar" (krävs att du har ett konto hos oss).

1. Gå till Mina beställningar och sök fram ordern.
2. Klicka på länk "Uppdatera order" för att öppna ett nytt mejlfönster.
3. Fyll in önskade ändringar.

Tänk på att det kan ta ca 1 dag extra innan ordern kan skickas. Om det du vill lägga till alt byta till ej finns i lager kontaktar vi dig via mejl. Detta kan då ta ytterliggare en dag extra.

❒ Jag vill ändra adress på min order!

Om du har handlat med konto kan du ändra adress så länge din order inte expedieras eller är skickad. Detta gör du under Mina Kunduppgifter. Du behöver inte mejla oss då vi alltid tar leverans-adress från din profil.

Om din order expedieras eller är skickad kan vi i de fall schenker ombud är valt göra ett "ändrat förfogande". Ombudet får då information att paketet ska omdirigeras. Det går bra att mejla oss din nya adress om detta behöver göras.

❒ Kan mina ordrar samfraktas?

Ja, det är möjligt om vi inte hunnit påbörja expediering av ordrarna och om du lagt dem på samma konto.

Ska du lägga en order kan du välja samfrakt i checkout under "3. övrigt".
(Finns inte detta alternativ saknas ordrar att samfrakta.)

Har du redan lagt flera ordrar du vill samfrakta kan du välja samfrakt under order-list på sidan Mina beställningar.

Om det blir frakt tillgodo laddar vi det på ditt discsport-konto som en konto-rabatt (dras av på nästa order). Observera att fraktfritt-belopp inte kan räknas ihop på flera ordrar.

❒ Kan min order pausas?

Ja, det kan göras via "mina sidor". Att pausa en order innebär att den ska skickas, fast lite senare. Pausa din order om du tex ska göra en tilläggsbeställning som ska samfraktas eller behöver uppdatera adressuppgifter. OBS! En pausad order kan inte makuleras. Mina beställningar

5. Leveranser

❒ Vilka leveransalt finns och vad kostar frakten?
❒ När får jag mitt paket?
❒ Hur följer jag mitt paket?
❒ Kan jag byta paketutlämningsställe?
❒ Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?

❒ Vad kostar frakten?

Fraktpris baseras på orderns vikt. Se aktuella priser.

❒ Vilken leveranstid är det?

Aktuella leveranstider.

❒ Var är mitt paket?

Kolli-Nr / Sändnings-Id för att spåra ditt paket får du i bekräftelsemejlet från oss när ordern är packad. Du kan också hitta det under Mina beställningar.

Spåra
Schenker: skicka.dbschenker.com
Postnord: postnord.se
UPS: ups.com

❒ Kan jag välja/byta utlämningsställe?

Ja, om du väljer Schenker ombud! Kom ihåg att göra ändringen innan du slutför beställningen. Du kan göra det i kundvagn eller checkout.

Efter att du har genomfört din beställning går det tyvärr inte att byta utlämningsställe.

❒ Vad händer om mitt paket inte hämtas ut?

Paket och varubrev har en viss liggtid hos ombud, vanligtvis 2 veckor. Därefter skickas de i retur pga "outlöst paket".

När returen tagits emot av oss gör vi en återbetalning.

Vi återbetalar Orderbelopp - utlägg (frakt & hantering). Upp till 20kg har vi fasta priser:

99 kr upp till 500 g.
149 kr upp till 10 kg.
199 kr upp till 20 kg.

Tyngre paket debiteras enl frakkostnad tur och retur.

Observera att fraktfritt inte gäller för outlösta paket.

6. Returer & Reklamationer

❒ Öppet köp 30 dagar
❒ Jag vill returnera en vara
❒ Jag vill göra en reklamation

❒ Öppet köp 30 dagar

Du kan känna dig trygg i dina inköp eftersom vi har 30 dagars öppet köp.

OBS! Läs igenom villkor för returer i det fall du vill nyttja öppet köp.

❒ Jag vill returnera en vara

Returer ska vara oanvända, hela och rena och i oskadad originalförpackning om sådan finns. För golfdiscar gäller då såklart att de ska vara okastade. Returer kan bara godkännas mot uppvisande av kvitto.

Vid nyttjande av din ångerrätt står du som kund för returfrakten. Övriga kostnader, såsom kostnad för varan och eventuell fraktkostnad från oss till dig kommer att återbetalas.

Så här registrerar du returen på "mina sidor":

1. Klicka på ordern i order-listan och därefter "Returnera en vara".

2. Välj vad du vill returnera, vilken orsak, och om du skickar själv eller önskar returetikett från oss.

3. Bekräftelse att returen är upprättad ska komma till din epost.

4. Packa din retur (och vänta in ev returetikett). Använd gärna discsport-emballaget som varan levererades med. Lägg med kopia på kvitto/faktura (saknas detta, uppge namn och ordernr).

5. Återbetalning När returen kommit till vårt lager görs en återbetalning. Den görs på samma sätt som vi fått inbetalning. Alternativt kan ni få summan tillgodo. Vi laddar då ert konto på discsport med summan.

OBS! Svea Faktura: Betala alltid din faktura innan betaldatum gått ut om vår retur-hantering inte är klar. Vi gör då en återbetalning i efterhand. I annat fall riskeras påminnelse- och inkasso-avgifter.

OBS! Vi gör inga byten av produkter. Ångrar du en produkt och vill ha något annat behöver du returnera denna enligt ovan och sedan lägga en ny beställning på önskad produkt.

Jag saknar konto hos er, hur gör jag då?
Kontakta oss (lägg till ditt ordernr i ämnesraden) alltid per mail innan du skickar tillbaka ngt till oss så att vi kan registrera din retur.

Meddela om du vill ha returetikett av oss eller skicka själv.

Returetikett från oss:
Under 2kg får du en qr-kod som du visar upp hos ditt postombud för att få returetikett utskriven. Över 2kg mejlar vi en etikett som pdf. Kostnaden dras av när din retur återbetalas.
59 kr upp till 3 kg
99 kr upp till 10 kg

Skicka själv:
Du står för fraktkostnaden själv. Besök ditt lokala postombud eller ta kontakt med valfri transportör. OBS! Använd en frakttjänst som erbjuder utkörning till vår returadress. Vi kommer inte att hämta ut försändelser som levereras till ombud.

Observera att vi inte tar ansvar för returer du skickar själv. Fraktkostnaden måste också stämmas av med oss innan returen skickas. Så för att vara på den säkra sidan bör du välja fraktetikett från oss.

Returadress
Svensk Discsport
Skeberga 200
747 94 Alunda

❒ Jag vill göra en reklamation!

Gällande discar:
Reklamera discen om den har synliga fel, tex repor, hack, fel form eller ojämn finish eller om trycket är dåligt eller fel. Vi kan inte godkänna reklamationer baserat på provkastning där man tex är missnöjd med discens flygenskaper eller tycker att stabiliteten inte överrenstämmer med disctillverkarnas siffror eller vad man förväntat sig. Mer om reklamationer i våra köpvillkor.

Gör så här för att starta ett reklamations-ärende:

1. Mejla oss bild/er som tydligt visar felet. (lägg till ditt ordernr i ämnesraden). Vi hanterar varje reklamation individuellt och återkommer till dig så fort vi har gjort en bedömning.

Spara din följesedel/kvitto tills reklamationen är klar. Vid godkänd reklamation står vi givetvis för frakt, returfrakt och omkostnader kring varan du har reklamerat.

Calle Ulvinen visar prov på fin bounce-teknik.