Shop in eur and view this page in english, go to discsport.com
roller

Nyheter

Påfyllt

Topplistor & Recensioner

59 996 discar i lager just nu

Köpvillkor

Byte, ångerrätt och Reklamation

1. Ångerrätt och Öppet köp
2. Returer
3. Reklamationer
4. Färg och vikt för discar
5. Flight Ratings (Speed / Glide / Turn / Fade)

Köpet, priser och betalsätt

6. Köpinformation
7. Priser, Rabatter och betalsätt
8. Kundvagnskydd

Leverans och felskick

9. Leveransinformation
10. Felskick & transportskador

Övrigt

11. Sekretess, personuppgifter och marknadsföring
12. Kontakt och övrig information

1. Ångerrätt och Öppet köp

Du kan känna dig trygg i dina inköp eftersom vi har 30 dagars öppet köp.

OBS! Läs igenom villkor för returer i det fall du vill nyttja öppet köp.

DISCSPORT.SE följer Konsumentköplagen och E-handelslagen som finns att läsa på konsumentverkets hemsida.

2. Returer

Returer ska vara oanvända, hela och rena och i oskadad originalförpackning om sådan finns. För golfdiscar gäller då såklart att de ska vara okastade.

Returer kan bara godkännas mot uppvisande av kvitto.

Vid nyttjande av din ångerrätt står du som kund för returfrakten. Övriga kostnader, såsom kostnad för varan och eventuell fraktkostnad från oss till dig kommer att återbetalas.

Läs mer om hur du gör en retur här!


3. Reklamationer

Kontakta oss så fort du upptäckt felet. Vi behöver få in en bild som tydligt visar vad som är fel. Vi hanterar varje reklamation individuellt och återkommer till dig så fort vi har gjort en bedömning. Spara din följesedel/kvitto tills reklamationen är klar. Vid godkänd reklamation står vi givetvis för frakt, returfrakt och omkostnader kring varan du har reklamerat.

Gällande discar:
Reklamera discen om den har synliga fel, tex repor, hack, fel form eller ojämn finish eller om trycket är dåligt eller fel. Vi kan inte godkänna reklamationer baserat på provkastning där man tex är missnöjd med discens flygenskaper eller tycker att stabiliteten inte överrenstämmer med disctillverkarnas siffror eller vad man förväntat sig.

Innan du returnerar en reklamation behöver den godkännas och registreras av oss.

Läs mer om hur du reklamerar här!

4. Färg och vikt för discar

Butiken på discsport är uppbyggd så att det bara går att välja de färg- och viktkombinationer som finns på lager. Du får alltså den vikt och färg du beställer!

Dock förekommer ibland lagerfel. När det gäller discar förbehåller vi oss därför rätten att:

1) skicka max 2g viktskillnad.
2) skicka annan nyans / annat färgnamn inom primärfärg, tex rödrosa istället för röd. (primärfärger: röd, orange, gul, blå etc).

I Dye /Fly Dye etc. innebär att disc/frisbeen är i ett flerfärgat "batik" mönster. Dessa förekommer in en mängd variationer och artikelbilden visar endast ett exempel. Vanliga mönster är splash, swirl eller stripes. Därmed får man räkna med en annan färg/mönsterkombination än den som visas på artikelsidan.

Transition/Swirly innebär att discen kan ha i princip vilken färg som helst. Dessa färgkombinationer uppstår när disctillverkaren byter färg i pressen (som fortfarande ploppar ut discar!). Ibland kan det röra sig om ngn form att marmoreande/swirl struktur mellan färger/nyanser.

5. Flight Ratings (Speed / Glide / Turn / Fade)

De flesta tillverkare försöker beskriva discens flygegenskaper med så kallade fligh ratings. Detta är dock ingen exakt vetenskap då små form-variationer från en pressning till en annan kan påverka flygegenskaperna, tex vad gäller kupol- eller rimhöjd. Flight ratings kan även skilja mellan olika tillverkare.

Vi förbehåller oss rätten att kunna skicka discar med max 1 siffra fel. Detta då tillverkare ibland byter flight ratings eller har olika flight ratings inom samma mold.

6. Köpinformation

Vid beställning träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. En automatiserad orderbekräftelse kommer då att skickas till din registrerade mailadress. Beställda produkter förblir Discsports egendom till dess de till fullo är betalda. Din order kommer att skickas från vårt centrallager i Stockholm. Ändringar och tillägg måste göras innan din order behandlas och skickas från oss. Om du upptäcker eventuella felaktigheter på din order är det därför viktigt att du omgående kontaktar vår Kundservice för att om möjligt ändra din order.

Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, systembugg, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din order.

Leverans av ny order kan komma att nekas pga av en ej godkänd kreditkontroll, att kund saknar betalhistorik hos oss eller att det finns tidigare obetalda ordrar. Eventuella kundinbetalningar avseende ännu icke levererade ordrar kan komma att kvittas mot tidigare obetalda ordrar om dessa ej betalas.

Vi förbehåller oss också rätten att inte genomföra en beställning i de fall varan är slut i lager, om maxantal per kund överskridits eller vid tekniska fel. Vi ingår endast avtal med myndig person, alternativt omyndig med målsmans medgivande samt med juridisk person.

7. Priser, rabatter och betalsätt

Priser: Beroende på vilket land du handlar ifrån visas priserna med eller utan moms. För kunder i Sverige, Norge och inom EU visas priserna inklusive moms. Eventuella avgifter för frakt och postförskott kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan. Efter att en beställning bekräftats kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. krig, naturkatastrofer m.m.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset (t.ex. på grund av systembuggar, publiceringsfel).

Rabatter: För respektive rabatt gäller aktuella villkor. Rabatter kan komma att ändras i efterhand om det på grund av systembuggar eller publiceringsfel uppstått felaktiga avdrag som strider mot villkoren.

Betalsätt: Vi använder oss av Svea Checkout. Det finns en rad olika betalningsalternativ: Kort, Swish, Banköverföring, Faktura, Delbetalning, Konto. Vilka av dessa som visas beror bland annat på om du handlat förut och om du anger personnr eller inte.

Om Kortbetalning – Visa, MasterCard. Säkert och tryggt genom Svea Checkout. Möjlgihet att spara kortuppgifter.

Om Swish – Swish betalas direkt genom Svea Checkout. För manuell/kassa-betalning har vi ett separat nr: Sänd totalbelopp nedan till nr . Läs mer om Swish

Om Faktura – Fakturering sköts av Svea Ekonomi, Fakturan skickas till den epost som angavs vid köpet. Förfallodatum 14 dgr från det att fakturan skickats. Efter ytterliggare 5 dagar skickas en brevpåminnelse (60 kr). Efter ytterliggare 7 dagar går fakturan vidare till inkasso (180 kr).

Direktbanksbetalning – Efter att du bekräftat ditt köp i kassan slussas du vidare till din internetbank för att slutföra din betalning. Pengarna kommer att dras direkt från ditt konto när du godkänner transaktionen.

8. Kundvagnskydd

Siten har ett kundvagnskydd som gäller i 10 min. För varje ny händelse (lägga till vara, gå till kundvagn eller checkout) förlängs skyddet med 10 nya minuter. Gå till kundvagn och håll mus över färg/vikt för att se slut-tid. Likaså, om kundvagn lämnas inaktiv i 10 min blir alla artiklar tillgängliga för köp igen.

Heta släpp - Undantag då kundvagnsskydd inte gäller!
Vid extra heta släpp, tex fist runs eller andra discar i limiterade utgåvor, kan det vara många som trycker på köpknappen i samma sekund. Det kan då uppstå att fler har lagt samma disc i kundvagn. Den som lyckas slutföra sin order först får discen och de andra blir utan. (varan hoppar ur kundvagn.)

Alternativt kan en vikt/färg-kombo dubbelsäljas. Vi försöker då i möjligast mån erbjuda något likvärdigt. Om det inte går sker en återbetalning.

Två tips vid heta släpp:
1. Gör så mycket som möjligt innan släpp, tex logga in, lägg andra varor i kundvagn du tänkt köpa.
2. Välj ett betalsätt som du vet går snabbt.

9. Leveransinformation

Leveranstiden avgörs av det fraktsätt du väljer i kassan. I normalfallet är leveranstiden 1-3 dagar. Vi resarvation oss för längre leveranstider p.g.a. feldistribuering, felaktig hantering av fraktbolag eller annat som är utom vår kontroll. Vi kan inte erbjuda någon ersättning på grund av en leveransförsening eller försvunnet paket.

Om ett paket konstateras vara försvunnet gör vi en full återbetalning på hela orderbeloppet.

Vid en eventuell retur till oss står du som kund för transportrisken.

För ej utlösta paket debiterar vi kostnader för tur- och retur-frakt. Läs mer på vår hjälp-sida. Observera även att fraktfritt inte gäller. Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 14 dagar från det att ditt paket ankommit till postombudet.

10. Felskick och transportskador

Kontakta vår kundtjänst om du har fått en beställning som är felaktigt expedierad. Vi ser till att du får en ny korrekt leverans snarast möjligt och utan extra kostnad.

Om produkten är fraktskadad vid leveranstillfället rekommenderar vi dig att anmäla det omgående till vår kundtjänst. För att vi ska kunna reklamera skadan behöver vi anmäla transportskadan till speditör inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt. Om fraktskadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du påpekar detta vid mottagandet av paketet. För att reklamationen mot speditör ska kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen.

11. Sekretess, personuppgifter och marknadsföring

Ny dataskyddsförodning (GDPR)

Fredag den 25 maj börjar den nya EU-förordningen GDPR (General Data Protection Regulation) att gälla vilket kommer att ersätta svenska Personuppgiftslagen (PuL). Den nya förordningen skärper kraven på oss som företag hur vi hanterar dina personuppgifter.

Vi har i samband med GDPR förtydligat och förnyat vår dataskyddspolicy. Läs mer om vårt dataskydd här.

När du handlar hos oss anger du personuppgifter så som namn, adress, mailadress, telefonnummer och i vissa fall även personnummer. Denna information behöver vi för att leverera varan till dig, men även för hantering av garantiärenden eller returer. Personnummer krävs vid eventuell kreditupplysning, tex när faktura väljs som betalsätt.

Läs mer om hur vi hanterar kunduppgifter.

12. Kontakt och övrig information

Beröm eller klagomål tas tacksamt emot via vår Kundservice. Vid eventuella tvister är vår målsättning att alltid komma fram till bästa möjliga lösning på det inträffade. Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN. Konsumentköplagen (KKL) samt Distanshandelslagen (DHL) är tvingande lagar vi som återförsäljare arbetar efter. Våra köpvillkor är komplement till dessa bägge lagar.